04 december 2006

Federley hjärta Pinochet

I all uppståndelse kring Kubatemat på SVT så kanske det är på sin plats att påminna vissa censurivrande liberaler (!?) som klagade på temakvällen (men inte såg något av den) om vem de själva hyllar.

CUFs ordförande Federley hyllar Margret Thatcher som en idol och förebild. Förlåt, som en Gud. Han brukar sända en gratulation till henne på hennes födelsedag. En av Thatchers vänner heter? Just det, Pinochet. När han hotades av domstol 1999 och fejkade att vara sjuk, vem kom till hans räddning? You bet! Thatcher.

"I know how much we owed to you for your help." sa hon till Pinochet när hon träffade honom då. Thatcher fortsatte hyllningarna: "This is a small house, but it is full of gratitude to you. It is only a small way to thank you for all your kindness."

Som om inte stödet till Pinochet räckte försvarade Thatcher apartheid och tyckte att homosexualitet var en synd.


Åh, henne vill jag oxå ha som idol!!!!!!!!

Andra bloggar om: , , , , ,

.

5 Comments:

At 04 december, 2006 11:39, Blogger Federley sa...

Oj det var en spännande blogpost. Nu ska vi se. Jag har aldrig skickat ett enda ord till M T. Var du fått det ifrån får du fundera på själv.

Jag hyllar inte henne men jag uppsakttade hennes arbete med konomi och arbetsmarknad.

Om du kanske tittar närmare finns en lång rad länkar på min blogg, hyllar jag alla dem?

Ang Kuba så vet vi att det varit en klppjakt på homosexuella, Che hade koncentrationsläger för fikusar osv. De du försöker försvara avrättar oppositionella, fängslar journalister osv.

Det likställer du med att M T haft en diktator som vän. Jag försvarar inte den vänskapen men någon ordning får det väl vara.

 
At 04 december, 2006 14:42, Blogger Brian sa...

För att friska upp ditt minne: Du hyllade Thatcher på hennes 80-årsdag. "Idag fyller Margret Thatcher 80 år. Grattis säger jag". Länken till Thatcher står som en av 19 länkar under "Länkar till hemsidor jag gillar".

Intervju med dig på Ungtval.se med frågan vilken kvinnlig förebild har du? Ditt svar: "Karin Söder[...]Tycker ochså att Margret Thatcher är cool."

Men det är ju positivt att du iaf försöker göra en halv pudel. För det finns sannerligen en del att ifrågasätta när det gäller henne. Precis som Pinochet. Och ja Castro definitvt också. Som jag inte alls försöker försvara på något som helst sätt.

Det är du som hyllar Thatcher och hon ville kriminalisera homosexualitet, hon försvarade apartheidregimen i Sydafrika och hon försvarade och hyllade diktatorn Pinochet.

 
At 05 december, 2006 17:06, Blogger Lennart Regebro sa...

Jaha, så om man gillar Thatcher så hyllar man Pinochet. För dom är tydligen "kompisar" på nåt sätt (oklart hur).

Nej, det här var bland det sämsta och mest korkade blogginlägg jag har sett på flera veckor.

 
At 05 december, 2006 19:02, Blogger Brian sa...

Är det verkligen oklart hur Thatcher stöttat Pinochet? Allvarligt talat, hur historiskt okunnig får man vara?

Om man hyllar Thatcher och tycker att hon är cool är det väl rimligen så att man hyllar det hon gjort i sitt ämbete? Eller hur funkar det i din lilla glasbubbla till värld? Kanske dyrkar ni hennes kropp, vad vet jag men det verkar faktiskt än mer osannolikt.

Bland annat la Thatcher förslag om att kriminalisera homosexuella, hon stöttade apartheidregimen i Sydafrika och hon stöttade en brutal diktator på alla tänkbara sätt. Detta även långt efter det att Pinochets grymma brott var allmänt kända.

Hur man kan hylla en sådan människa säger en hel del om vem man är som person och vilka värderingar man har.

 
At 10 december, 2006 19:25, Blogger tomasrj sa...

Intressant inlägg och ännu mer intressant att läsa kommentarerna så här när Pinochet kilat vidare (eller chilat vidare kanske man ska skriva) och när man har i färskt minne den svenska bombarnhögerns kommentarer från förra veckans tema-kväll på Svt om Kuba.

Heja!

 

Skicka en kommentar

<< Hem