Liberala tankesmedjan Timbro bakom undersökningen
Uppdatering: Se svar från företaget på kritiken i kommentarerna nedan.
Liberala DN "glömmer" i sin iver att kritisera svensk sjukvård inför premiären av Sicko att nämna att det är den svenska liberala tankesmedjan Timbro som ligger bakom företaget Health consumer powerhouse. Det är alltså långt ifrån någon oberoende källa eller forskning man hänvisar till.
Health consumer powerhouse vd Johan Hjertqvist var chef för Timbro hälsa. Det lades ner 2004 och övergick till att bli företaget Health consumer powerhouse. Health Consumer Powerhouse är också en form av tankesmedja som uttryckligen vill förvandla patienter till "konsumenter". Det är exakt samma ordval som Timbro hälsa använde sig av.
Timbro Hälsa sammanställde något man kallade för "Svenskt Vårdkonsumentindex". Senast gjorde man det 2004. Nu har Health Consumer Powerhouse tagit över den sammanställningen och kallar den för "Swedish Health Consumer Index", en ordagrann översättning av Timbros "Svenskt Vårdkonsumentindex". På företagets hemsida kan man notera att inget annat land har förärats ett sådant index. Tankesmedjan är helt enkelt skapad för att få just den publicitet man nu lyckats få i bland annat DN.
Att detta index först publicerades 2004 skriver HCP i sin rapport EHCI den 1 oktober 2007:
Since 2004 we have published the Swedish Health Consumer Index.
2004 publicerades Svenskt Vårdkonsumentindex av Timbro. HCP är alltså som vi redan kunnat konstatera en avknoppad del av Timbro.
På fredag får Michael Moores film Sicko biopremiär i Sverige. Filmen handlar om den amerikanska sjukvårdens problem. Det är därför knappast någon slump att "undersökningen" släpps just denna vecka. Särskilt uppenbart blir detta när man ser att föregående års index alla släppts i juni. 2005 släpptes indexet den 15 juni. 2006 släpptes indexet den 26 juni.
Andra bloggar om: sjukvård, dn, health consumer powerhouse, johan hjertqvist, timbro intressant.se
4 Comments:
Vill Brian vara en tålmodig patient, som väntar 61 veckor på en höftledsoperation och tar ledigt från jobbet för att besöka en läkare?
Eller vill Brian få sin vård snabbt och på ett sätt som passar honom?
Det är skillnaden mellan patient och konsument.
Svenskt Vårdkonsumentindex kom ut 2004, 2005 och 2006. Detta år gör vi ett uppehåll men kommer men ett sammanfattande index tidigt 2008.
Euro Health Consumer Index är något helt annat än VKI, vilket en snabb genomläsning av de båda visar. Att inget annat land än Sverige förärats ett nationellt index beror enbart på att vi som arbetar i företaget är svenskar. Däremot kommer ett nationellt kanadensiskt index snart att presenteras.
Att vi skulle timat lanseringen av EHCI med lanseringen av "Sicko" är faktiskt rent konspirationsteoretiskt. Efter två år insåg vi att juni är en usel månad för lanseringar.
Och vi förespråkar inte det amerikanska sjukvårdssystemet, utan snarare något av det tyska, franska eller österrikiska.
Brian är, som alla, varmt välkomna att påpeka felaktigheter eller brister i EHCI 2007.
Mvh
Oscar Hjertqvist
Health Consumer Powerhouse
Det här blir ju bara bättre och bättre...
Oscar, du är ju med i den nyliberala organisationen Frihetsfronten, så precis som EHCI står du nära Timbro i åsikter. Du är med i redaktionen för Nyliberalen, som är "Sveriges tidskrift för kapitalism och individuell frihet". Varför ni skäms så mycket över er uppenbara koppling till Timbro och er bias att ni inte nämner det på er hemsida kanske du kan förklara?
Du nämner inte heller Timbro en enda gång i ditt långa inlägg men indirekt bekräftar du ju det uppenbara. Timbros Svenskt Vårdkonsumentindex är exakt samma sak som Swedish Health Consumer index. 2004 gavs det ut av Timbro, 2005 och 2006 gavs det ut av er. Ni är bara Timbros förlängda arm. Dags att erkänna?
Juni är en förträfflig månad tydligen att gömma undan att Sverige har ett av Europas bästa sjukvårdssystem. När ni sen vill basunera ut att situationen försämrats (hela TVÅ placeringar!), ja då smyger man inte ut det i juni utan i samband med biopremiären av Sicko. Något ni givetvis varit väl medvetna om under mycket lång tid. Allt annat är ren och skär lögn.
Att kalla patienter för konsumenter istället gör ingen friskare och kortar inga köer.
Om Brian har några exempel på hur vi på HCP, med våra olika bakgrunder, förvridit sanningen till att passa Den Stora Konspirationen, är han välkommen att leverera dessa exempel.
Mvh
Oscar Hjertqvist
Health Consumer Powerhouse
Kopplingen till liberala tankesmedjan Timbro (som ni dessutom försöker gömma) är beviset för att ni har en politisk agenda med undersökningen. Denna agenda blir än tydligare när man ser vilka personer som anställts i företaget. Du själv är ett levande exempel på det. Syftet är bland annat att öka privatiseringarna inom sjukvården i Sverige.
Skicka en kommentar
<< Hem